IQ

Som jag skrev igår så hade jag läst om den lille grabben, Oscar Wrigley från England, killen som var 2 år och 5 månader, han hade iaf en IQ på 160. Smart om Einstein är rubriken i aftonbladet. Jag tycker iaf att det är helt otroligt. Tänk om man själv skulle få en sådan unge, men hur stor chans är det liksom! Han har dessutom, självklart, gjort en hel del test på Mensa, och där fick han toppresultat, idag är han Mensas yngste medlem! När Oscar var 9 månader började han prata, som 1½ år kunde han sitta och rabbla hela alfabetet och som 2- åring kunde han tusentals ord (50 ord för ett normalt barn). 
Mensa, skolan för de smarta barnen, ska den få finnas? Är det rättvist? Jag fick iaf lov att gå in på Mensa "Sverige" och göra IQ- testet. Testet är inget som det riktiga inträdesprovet för att komma in på Mensa.. så att ni vet!

Din IQ beräknas vara 93

Detta motsvarar 32:a percentilen, dvs 32% av befolkningen har en IQ mindre än 93.
För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen. Sannolikheten att du kvalificerar dig för medlemskap i Mensa är liten.

Det normala är att ligga mellan 90-109, vilket ca 50% gör! Kanske inte är så smart som jag trodde då :) Kanske ska vara glad att jag klarar av utbildningen med mina 93% då!

XOXO // Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0