Den islamska kvinnans missförstånd

Här får ni något att fundera på! Förbered er på världens längsta text :) 
 
Jag har läst en hel del på andra personers bloggar angående den islamska kvinnans situation. Det har uppkommit då bloggarna har skrivit om en bok, som handlar av stening! Religion är något som jag alltid har varit intresserad av, det har alltid fascinerat mig liksom! Innan jag började läsa religion på gymnasiet så var jag ganska så hård mot den islamska religionen. Jag hade mina egna personliga åsikter, som även var påverkade av mina vänners/ familjens åsikter. Den var allt annat än faktabaserad. Men iaf, då jag började läsa religion så skulle vi skriva ner vad vi tyckte och tänkte om alla religionerna (kristendom, islam, judendom, buddhism och hinduism). Jag fick "bakläxa" för all den kritik som jag hade skrivit ner om islam. Jag fick frågan om jag hade någon fakta för vad jag hade skrivit, och nej det hade jag ju självklart inte! Texten nedan är iaf vad min lärare berättade, och ja, hon har läst Koranen: 


Otaliga verser i Koranen klargör att mannen och kvinnan är jämställda inför Gud. Många blir förvånade över det faktum att Islamsk lag garanterade kvinnor rättigheter, som kvinnan i Europa och Amerika skaffat sig alldeles nyligen, för över 1400 år sedan. T.ex. så gör Islam helt klart att kvinnan är jämställd mannen under lagen, och även rent andligt. Islamsk lag förklarar också att kvinnan har rätt till egendom, rätt att driva och leda ett företag, kvinnan har rätt till lika lön för lika arbete. Kvinnan har total kontroll över sin egendom, de kan aldrig giftas bort mot deras egen vilja, de har rätt att behålla sitt efternamn vid giftermål. Självklart har de också rätt att ärva egendom och att få sina äktenskap upplösta vid försummelse eller felbehandling. Islam beskyller ej heller kvinnan som någon ”ond – fresterska” och Islam skulle heller aldrig beskylla kvinna för någon ”arvsynd” eller liknande. Kvinnan deltar i alla de former av dyrkan som mannen deltar i. Islam tillägnar kvinnan och hennes roll i samhället största respekt. T.ex. så var det Koranen som förbjöd de hedniska arabernas seder att mörda sina nyfödda döttrar. Islam satte också restriktioner på arabernas oinskränkta polygami under den tiden, och det sattes upp många lagar för att beskydda kvinnans välfärd. Idag, har många av de s.k. reformerna till kvinnans fördel kommit till efter det att Västvärlden förkastat religionen till förmån för sekularisering. Till och med de i Väst som anser sig följa de s.k. ”Judisk- Kristna traditionerna” följer i själva verket de värderingar som den Västerländska liberalismen satt 
(Faktan är kopierad från en annan internet- sida som har kopierat från Koranen)


Så de fördomar som man har idag, att den islamska kvinnan och mannen inte är jämställda, eller hur man t.ex. stenar en kvinna till döds då hon brutit mot sitt äktenskap, självmordsbombare, hedersmord eller hur familjerna gifter bort sina döttrar eller hur kvinnan tvingas att bära slöja finns inte med i religionen Islam, det står heller inte med i Koranen. Islam är som de andra religionerna, en tolkningsfråga, alla tolkar Koranen på sitt eget sätt. Det är t.ex. det som hedersmord, självmordsbombare och stening handlar om. Män som har tolkat det till sina egna syften och sen så har det helt enkelt gått i generationer. Männen förvränger Koranens ord till sina egna syften. Att islamska kvinnor är tvingade att bära slöja är inte sant, enligt dem själva så bär de dem för att hedra sin religion, medan vi i västvärlden ser det som förtryck. Varken de islamska "klädreglerna" (och ja det är något som faktiskt finns, och det gäller för både män och kvinnor) eller Koranen säger någonting om att kvinnor ska bära slöja då de vistas utomhus. Från början så var det enligt Koranen männen som skulle bära slöja, detta skulle de göra då de skulle tilltala Profeten Muhammeds fruar gällande råd. Iran och Saudiarabien är dock två länder som har lag på att kvinnor ska bära slöja, det står med i deras lagstadgat. Inga andra länder har det som lag alltså! 

Våra åsikter och vad vi TROR har ingenting med religionen Islam att göra, utan problemet är att på många ställen har de främmande traditionerna överskuggat det som Islam egentligen lär ut!! Om det är någon religion som man ska kritisera och titta närmare på så är det enligt mig hinduismen. Som enligt mig mer eller mindre står för motsatsen av det som jag nu har skrivit! Och kom ihåg, har ni kommentarer så kom då med sann fakta, och inte era egna åsikter! Åsikter som ni har växt upp med. En sak till: Religion är en bra sak (kom ihåg det), det är bara människan som förstör den och förvränger den till sina egna syften.  

P.S Jag har inte läst Koranen så jag är inte 100 % säker


Kommentarer
Postat av: Josefin

Haha, hårda bud här! Men jag tänker kommentera med egna åsikter iaf ; ) Hur är det möjligt att göra något i Islam och koranens namn när det inte finns belägg för det? När varken Islam eller Koranen står för allt "dumt"? Hmm, bra konstigt. Jag kanske skulle ta och bli muslim, det skulle nog sätta fart på en del tankar hos släkt och vänner.

Postat av: Johanna svarar:

Hur det är möjligt, man förvrider det som står i Koranen. Som självmordsbombare, det gör det ju i Allahs namn säger de! Man förvränger o förvrider helt enkelt.. Vilket alla gör egentligen ;) Tro mig, jag har mina åsikter också, men de är gällande männen som förvrider allt..

2009-10-15 @ 21:51:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0